NAUCZ SIĘ EFEKTYWNIE PRACOWAĆ Z DZIECKIEM Z AUTYZMEM!

Współpraca nauczyciela z terapeutami dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Wiele placówek, do których uczęszczają dzieci ze spektrum autyzmu współpracuje z zewnętrznymi terapeutami, takimi jak: terapeuta Integracji Sensorycznej, logopeda, psycholog czy pedagog specjalny. Nie każda bowiem placówka ma możliwość, aby zatrudniać takich specjalistów na pełen etat, stąd najczęściej stosowanym rozwiązaniem są pojedyncze godziny, kiedy terapeuta przychodzi i pracuje ze swoimi podopiecznymi. W takich placówkach to nauczyciel wiodący ma największą wiedzę na temat funkcjonowania dziecka, jego deficytów, problemów, ale też mocnych stron i obszarów, które uległy znacznej poprawie. Stąd niebywale istotna jest kwestia współpracy pomiędzy nauczycielami , a terapeutami – specjalistami. Szkolenia dla nauczycieli przedszkola czy szkolenia dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej podnoszą kompetencje w wielu obszarach, również tych zarezerwowanych do tej pory tylko dla terapeutów.

NAUCZYCIEL JAKO TERAPEUTA PODCZAS PRACY GRUPOWEJ

Dzięki poszerzaniu swojej wiedzy poprzez kursy dla nauczycieli i ścisłej współpracy z terapeutami każdy pełen chęci i zapału nauczyciel będzie w stanie podczas pracy np. na grupie przedszkolnej czy w klasach I – III wprowadzić elementy z pracy 1 na 1.  Praca nad poprawną wymową czy wprowadzanie elementów komunikacji alternatywnej (np. komunikacji obrazkowej) jest jak najbardziej możliwe na grupie. Wiele zabaw angażujących całą grupę, może zawierać w sobie elementy terapii Integracji Sensorycznej – turlanie się, bujanie w kocu, masaże. Elementy pracy psychologa czy pedagoga także wykorzystywane mogą być podczas pracy grupowej – rozpoznawanie emocji, układanie historyjek obrazkowych – można wymyśleć wiele zabaw angażujących kompetencje społeczno – emocjonalne dzieci. Szkolenia dla nauczycieli podpowiadają gotowe scenariusze i rozwiązania dotyczące pracy z dzieckiem ze spektrum w grupie rówieśniczej.

Każdy terapeuta powinien znaleźć czas, aby móc wspólnie z nauczycielami ustalić obszary do pracy z konkretnym dzieckiem i podpowiedzieć w jaki sposób można stymulować dalszy rozwój podopiecznego podczas czasu spędzanego na zajęciach grupowych.

O CZYM PAMIĘTAĆ?

Przede wszystkim o tym, że dziecko z zaburzeniami ze spektrum autyzmu rozwija się w inny sposób niż dzieci neurotypowe. Może mieć nadzwyczajnie rozwinięte jedne umiejętności, ale w innych obszarach odstawać od rówieśników. Nie należy przykładać jednej miarki do dzieci z autyzmem czy zespołem Aspergera, a do ich kolegów z grupy, którzy nie mają diagnozy. Pamiętajmy, że niektóre zajęcia grupowe przygotowane nawet z myślą o dzieciach z niepełnosprawnościami mogą się okazać dla nich np. za głośne lub zbyt intensywnie naruszające ich przestrzeń. Rola współpracy z terapeutami jest także niezwykle istotna, aby nauczyciel stosował podobne metody pracy jak podczas pracy indywidualnej, używał podobnych komunikatów (korzystając np. z komunikacji alternatywnej), tak aby dziecko miało poczucie spójności i zrozumienia. Kursy dla nauczycieli  pozwolą na lepsze zrozumienie tego czym np. kieruje się logopeda czy psycholog wprowadzając daną technikę pracy.